Tillbaka | Senast uppdaterad: 2007-11-07 |
Allmän
utrustningslista för långfärdscykling
(utskriftsvänlig(?), eller, markera tabellen (eller välj "Markera
allt", i någon meny, kopiera och klistra in i ett
ordbehandlingsprogram eller ett kalkylprogram. Då kan du ta bort och lägga
till som du vill.)
Ni kan ju också göra det enkelt för er och klicka HÄR så kan ni ladda ned
en Excel-fil där har jag förberett för er lite. Lycka till!)
"Pryl" | Varför? Hur? | Dina egna noteringar | Ruta att kryssa i | |||||||||||||||
Cykel | ||||||||||||||||||
Ramen | Ganska självklart. Ramen ska vara
stabil. Helst ska den ha stålram. Ska man ut och cykla väldigt långt
är det en fördel om en sprucken ram kan svetsas. Nyare cyklar har aluminium. Fördelen är den lättare vikten. Även om cykeln är svindyr betyder inte det att den håller hög kvalitet. Det är ofta "fräckhetsfaktorn" som kostar. En "riktig" långfärdscykels ram ska ha långt mellan hjulfästena. Detta för att så mycket vikt som möjligt ska hamna innanför hjulaxlarna. Cykelns styregenskaper fungerar bättre då. Du har också bättre balans i cykeln som kan vara avgörande vid oväntade snabba inbromsningar t.ex. Tänk också på att ramar finns i olika storlekar. Se till att du får en ram som passar dig. Köp inte dyrt. En äldre, gammal cykel duger utmärkt att ge sig ut
på långfärdstur med. Det avgörande är dina kunskaper i
"mekande". Min första långa cykeltur, från Frankrike till
Sverige, cyklade jag på en vanlig Svensktillverkad 3-växlad herrcykel av
märket King®. Jag valde också en damcykel nu senast. Att "lyfta på benet" över packningen baktill eller över den höga tvärgående ramröret, mellan styrstången och sadelstolpen, känns inte stabilt. Även för en person som INTE har nack-, ryggproblem är den rörelsen att riskera skador. Jag rekommenderar alla långfärdscyklister att välja en cykelram som har så lågt insteg som möjligt, utan att påverka stabiliteten i ramen. |
|||||||||||||||||
Trampnav | Att jag behandlar det
separat beror på att på min senaste cykel var det lackerat inne i ramen.
Det betydde att färgen givetvis sakta skavdes bort och då började
trampnavet "glappa". Att "fila" bort ett lager lack
inne i ett hålrum på en cykelram, ute i skogen, det gör man inte. Det
där fick en verkstad titta på. Givetvis ska också kullagren i trampnavet vara av hög kvalitet. |
|||||||||||||||||
Tramparmarna | Längden på dessa ska
egentligen vara avpassade till din längd på benen. Är dessa korta så
får du en hög s.k. kadens. Du trampar "fort", vid en given
växel. Är de "långa" så får du en lägre kadens vid samma givna växel. I regel brukar detta inte innebära några problem. De som är standard brukar duga gott. |
|||||||||||||||||
Tramporna, pedalerna. | När man köper cykeln är
dessa ofta av plast. Det är för att få ner totalvikten på cykeln. Jag
brukar byta ut dessa mot ett par något bredare i metall. Även om de är
tyngre så är de stabilare. Har du tänkt att trampa med SPD® så är det speciella SPD-pedaler som gäller. Och då ska man ha speciella SPD - skor också. Fördelen med SPD är att du kan använda benkraften både i tryck och drag. Nackdelen är att SPD-fästet, i skon, ofta sitter framme i tån. Detta för att man ska kunna utveckla så stor kraft som möjligt. Men det belastar knät på ett felaktigt sätt. Har du packning som väger några kilo 20-30. Så är min erfarenhet att du orkar inte trampa med "tårna" hur länge som helst. Jag har vanliga trampor och avståndet pedal - sadel är inställt så att jag ska kunna trampa med "hålfoten". Ett alternativ är olika varianter av "fastspänningsanordningar" som gör att man kan använda hela foten när man trampar och även utnyttja "dragkraften. Min personliga erfarenhet är att SPD® inte är något för långfärdscyklisten utan mer för racer och MTB. Men, det finns säkert andra erfarenheter. |
|||||||||||||||||
Sadeln | Att hitta rätt sadel kan
vara en hel vetenskap. Köp inte för dyrt. Låna och testa.
Har du tänkt dig en mer framåtlutad cykelstil och
är man tänk då på att sadeln ska var smal och helst ha ett
"hål" där penisroten ligger an mot sadeln. Själv har jag en cykelstil som är rakt upp
sittande. Av den anledningen väljer jag en sadel som är lite bredare
för rumpan och har rejäl fjädring/dämpning. Den framåtlutande cykelstilen är modern endast
för att det minskar luftmotståndet. Den gör att du kan cykla fortare.
En del hävdar att man också utvecklar mer kraft i benen om man sitter
framåtlutad än om man sitter rakt upp. Det är möjligt. |
|||||||||||||||||
Sadelstolpen | Det finns i princip två
varianter att välja mellan. En fast och en med fjädring/dämpning.
Jag har med förtjusning en fjädrande/dämpande sadelstolpe. Enda anledningen är att den tar upp ovälkomna stötar som kan ske när du är ouppmärksam och cyklar i en grop eller på någon större sten eller en kant. Eftersom jag har rygg-, nackproblem så är det en ökad trygghet för mig. Nackdelen, eller ett obehag som en del upplever är att sadeln, med en fjädrande sadelstolpe, har en tendens att röra sig lite i sidled. Själv upplever jag inte detta som ett obehag utan ibland kan det faktiskt hjälpa till att tryckavlasta. Minska besvär som kan uppkomma på insidan av låren. |
|||||||||||||||||
Styre | Köper man cykel ny så är
det med största sannolikhet ett rakt styre. Se till att du får ett som
passar just dig! Bockhornsstyre för dig som vill cykla mycket framåtlutad. Rakt styre för dig som vill ha ett mellanläge. Kohorn för dig som vill sitta lite mer rakt upp. |
|||||||||||||||||
Handtag, styret | Försök få tag på handtag som har en så stor greppyta som möjligt. Det fördelar trycket och gör det behagligare att hålla. | |||||||||||||||||
Bars, eller extrahanddtag | Väljer du en framåtlutad cykelställning är extrahandtag något som kan vara bra för att ändra läge och belastning. Speciellt om du väljer bockhorn eller rakt styre. | |||||||||||||||||
Styrstång | Här kan man också säga
att det finns tre typer. En rak med ett fäste för styret. Nummer två;
en styrstång med en fast vinkel upptill som slutar i fästet för styret.
Och nummer tre en styrstång med en variabel vinkel och som slutar i
fäster för styret.
Jag vill rekommendera styrstången med den variabla vinkeln för långfärdscyklaren. Det kan vara otroligt skönt att få ändra läge ibland. |
|||||||||||||||||
Framgaffel | Tre typer. Vanlig böjd,
rak och rak fjädrad/dämpad. Standard numer är i regel, rak.
Vet du att du kommer att köra mycket på grusväg och har en framåtlutad cykelställning så rekommenderar jag dig att lägga ned pengar på en fjädrande/dämpad framgaffel. För egen del har jag det på önskelistan. Eftersom jag har en rakt upp sittande cykelställning är fjädrande/dämpad framgaffel ingen hög prioritet. Men det ökar cykelkomforten. Kolla om det finns fästen som förbereder för montering av s.k. LowRiders. |
|||||||||||||||||
Pakethållare | Pakethållaren ska ha två
stabila fästen på var sin sida om sadelstolpen. Har den inte det ska du
överväga att investera i en cykelkärra eller annan cykel. Eller om du
själv eller någon annan är ruggigt händig med svetsen, fixa till ett
stabilare fäste.
Det finns äldre cyklar med två fästen som sitter relativt tätt, under sadeln. Detta är en kompromiss. Den lösningen är i alla fall bättre än den med bara ett fäste. Har pakethållaren mer än ett fäste, nedtill, på var sida om bakhjulet är det också ett plus. |
|||||||||||||||||
Framdrev | Har du slutet växelsystem
behöver du inte bekymra dig så mycket över det främre kedjedrevet. Det
bör hålla cykelns livslängd.
Har du ett öppet växelsystem med fler än 5 växlar och du är ute och långfärdscyklar varje år så åker du troligtvis på att byta både framdrev, bakdrev och kedja varje år. |
|||||||||||||||||
Bakdrev | Har du ett slutet
växelsystem och är ute på långfärdstur varje år bör du byta bakdrev
och kedja varje år.
Har du ett öppet växelsystem med fler än 5 växlar och du är ute och långfärdscyklar varje år så åker du troligtvis på att byta både framdrev, bakdrev och kedja varje år. |
|||||||||||||||||
Växelsystem | Jag föredrar slutna
växelsystem av flera anledningar. De kräver mindre underhåll. De är
"renare". Själv har jag ett 7 växlat baknav där jag satt på
ett större bakdrev 22 kuggar i stället för originalets 17. Jag får då
fler låga växlar. Bra för min nacke-, rygg och gör det mycket lättare
i backarna.
Vad ser jag då för nackdelar i ett öppet
växelsystem. För det första har i regel en långfärdscyklist ingen
nytta av fler växlar än 7. Sedan rekommenderar jag att man ska inte sitta på cykeln till varje pris. Variera! Jag brukar kliva av cykeln och leda den så fort jag känner att det "tar emot". Jag ställer mig också upp i alla nedförsbackar om de nu inte är väldigt gropiga eller är en grusväg. Läser på en internetsida; (http://www.cykelturist.com/tipsen/#cykel)
att: "Det bästa är en cykel med utanpåliggande växlar, då man i
navväxlade system tappar upp till 15% av nerlagd energi på vissa växlar." Men, kära läsare, jag håller styvt på att min teori, som bygger på praktiskt användande av slutna växelsystem, är rätt och att ivrarna för öppna flerväxelsystem, har fel. Må de motbevisa mig! |
|||||||||||||||||
Kedja | Ska du cykla mer än 100
mil och inte vill leta cykelverkstäder bör du ha med dig en ny
cykelkedja och ett nytt bakdrev. Detta gäller om du har ett slutet
växelsystem. Har du tur kan du korta kedjan två länkar och därmed
cykla ett tag till.
Satsa på en kedja av hög kvalitet. De billigare har en tendens att "slacka" väldigt fort. Som den jag nu senast satte på, den klarade bara 50 mil. På ett öppet växelsystem är det lite annorlunda.
Cyklar du ekonomiskt och undviker "ytterlägena", de mest
diagonala, så kan det räcka med att du kortar kedjan två länkar. Dessa
system har ju en kedjesträckare. |
|||||||||||||||||
Baknav | Ska vara av så bra
kvalitet som möjligt. Oavsett om du har ett slutet eller öppet
växelsystem. Det är kullagrena det hänger på. Det är här kraften
från tramporna via kuggdrev "flyttas" till hjulet och marken.
Och vid låga växlar och tung packning är belastningen på bakaxeln stor. |
|||||||||||||||||
Framnav | Ingen ide att chansa. Även här är det bra kvalitet på kullagren som gäller och en stabil hjulaxel. | |||||||||||||||||
Fälgar | Dubbelbottnade av aluminium har jag bra erfarenhet av. Till långfärdscykling med packning rekommenderar jag 28 tum i diameter. Vilken bredd du ska ha på fälgen bestäms av däckvalet. | |||||||||||||||||
Ekrar | Antalet ekrar är viktigare
än grovleken på dem. Cykelhandlare har en tendens att
"spänna" lite extra om de får höra att man ska ut på
långfärdstur. Passa er för det.
Jag har lärt mig att sköta detta själv och numer har jag inga problem. Knepet är att spänna dem så lika det bara går. Jag accepterar en "skevning" på ca 0,5 mm. Jag strävar givetvis efter att nå 0. En specialställning för fälgjustering står på min önskelista. Nu använder jag ett fasttejpat skjutmått (jag tejpar fast skjutmåttet på ramen nära cykellåset). När jag är ute på tur och det krävs en justering så är det "tumkänslan" som gäller. Det har hänt att jag fått byta fälg. På en Danmarkstur sprack fälgen på längden? En och annan vurpa har också medfört nödvändig justering. Ta med dig ett antal ekrar med ekernipplar på cykelturen. Tänk på att det troligtvis är olika längd på bakhjul respektive framhjul. |
|||||||||||||||||
Innerslang | Välj innerslang med ventil
som passar din pump. Jag har har erfarenhet av de ventilgummilösa. Har
man bara med en liten pump som passar ventiltypen så kvittar det vilken
typ man har. Fast det är klart, kan man slippa ventilgummi är det ju
bra.
Givetvis ska innerslangen också vara avpassad till hjul- och däckdimensionen. |
|||||||||||||||||
Däck | Här rekommenderar jag de typer av däck som
går som "punkteringsfria". De är ofta också väldigt
slitstarka. De kan kosta upp till tre gånger mer än vanliga däck men de
håller ofta tre gånger längre också. Dessutom får du ett däck som du
kan pressa i ett väldigt högt tryck i. Ju högre tryck ju större
sannolikhet för att slippa punkteringar samt att däcket blir mer
"snabbrullat". Dessa däck har också ofta en "färdriktning". Titta på sidan av däcket så hittar du säkert någon text eller symbol som visar däckets färdriktning. Däck ska alltså monteras på ett enda sätt. |
|||||||||||||||||
Hela hjulet | Om det sitter
s.k. snabbkopplingar på hjulaxlarna i stället för vanlig hjulaxel och
hjulmuttrar. Se till att få de s.k. snabbkopplingarna utbytta mot vanliga
hjulmuttrar.
Risken är annars stor att du gör det väldigt enkelt för tjuvar att sno dina däck. |
|||||||||||||||||
Handbroms | Numer är handbroms för framhjulet standard
på alla typer av cyklar. Oavsett växelsystem. Det finns vanliga bromsar,
jag menar då de som via hårdgummiklossar klämmer åt på ömse sidor om
fälgen. Det finns också så kallade trumbromsar. Där sitter bromsbackar
inne i en trumma och som pressas "utåt" när det bromsas. Till
sist har vi skivbromsar. Här klämmer s.k. bromsklossar på ömse sidor
om en bromsskiva.
Har man möjlighet att välja ska man fundera på tillgången av reservdelar och "meka"-faktorn. Det är lättare att hitta delar till de s.k. V-bromsarna. Jag har också läst att trumbromsar och skivbromsar skulle utsätta hjulet för större påfrestning. jag har inte hittat någon teknisk begriplig förklaring till att det skulle vara så. I så fall borde navbromsar på bakhjulet vara förkastligt, eller? Ett annat krångel man kan råka ut för med skivbroms och trumbroms är att det blir knepigare med ekrarna. Det krävs fler olika längder. |
|||||||||||||||||
Lås | Jag tycker att man måste ha lås på cykeln.
Sedan är det givetvis en försäkringsgrej också. Sedan om man vill ha
ett, på ramen, fast monterat lås eller ett läst vajerlås är en
smaksak.
Själv har jag ett Batavuslås. Det är i princip "fastsvetsat" i ramen. Det som är bra med just detta låset, som jag har, är att man kan köpa till en vajer som man kan koppla direkt in i låset. Men det är klart, ett lite längre, löst, vajerlås får samma effekt. |
|||||||||||||||||
Frambelysning | Här finns tre grundtyper att välja mellan.
Det dynamodriva och två typer batteridrivna, det med vanlig lampa och det
med diodlampa.
Vill du vara laglig kan du glömma diodlampan som framlampa direkt. Polisens definition på godkänd frambelysning är att den ska "kasta en ljuskägla framåt som lyser upp vägbanan framför cykeln". Sedan till frågan dynamo eller batteri? Jag har provat bägge varianterna och det finns fördelar och nackdelar med bägge. Det jag har fastnat för är en "modifierad" dynamo och vanlig glödlampsstrålkastare. Med modifierad menar jag att jag "hittat" en slags gummihättor som jag sätter på dynamons snurrande del så att dennas diameter blir större. Den blir därmed mer lättrullad och effekten räcker till ett tillräckligt kraftigt ljus, framåt. Batteribelysningens fördelar är att man slipper en dynamo som dels väger och som dels skapar motstånd. En annan fördel om du har en batteribelysning som är löstagbar är att du då har en relativt smidig ficklampa. Nackdelen är batteriåtgången. Miljömässigt tvivelaktigt. Och dessutom väger extra batterier en del, om du nu väljer att ha det med dig. Så, för miljöns skull har jag valt dynamo. Det har också visat sig att det är ytterst sällan jag behöver cykla med belysningen tänd. För det mesta är jag framme vid nattkvarteren innan mörkret börjat komma krypande. |
|||||||||||||||||
Bakbelysning | Här har man faktiskt tre lagliga varianter
att välja mellan. Dynamodrivet, batteridriven glödlampa och
batteridrivna dioder. Som tidigare, batterisystemet är inget
miljöalternativ. Har du nu dynamo så använd den!
Säger jag som inte har det så? Jag har en batteridriven diodbelysning
bak. Varför då? Faktiskt flera anledningar. När jag någon gång varit
ute och cyklat, när det varit mörkt, och jag stannat utmed vägkanten
för att t.ex. vila har det känns tryggt att veta att jag syns ordenligt
bakifrån eftersom bakbelysningen även lyser när när cykel står still. |
|||||||||||||||||
Dynamo | Vill man vara miljömedveten är dynamo ett
bra alternativ. De nyare varianterna är inte heller så tröga och
dessutom går det att hitta dessa som jag kallar "hättor" att
sätta på dynamons snurrande del och öka dess diameter. En annan fördel detta här är att dynamon går att använda vid snöväder, tack vare "hättan". |
|||||||||||||||||
Ringklocka | Lagen föreskriver det. Jag har en liten
"pling" på styret för att uppmärksamma andra cyklister och
fotgängare.
Ibland har jag saknat kraftigare grejer. Jag tänker då på våra
medtrafikanter bilisterna. Vilka sitter i en plåtburk och emellanåt
varken hör eller ser. Då skulle jag vilja ha ett ordentligt signalhorn. Till nästa tur blir det nog så att jag investerar i en sådan. |
|||||||||||||||||
Cykelställ | Det finns långfärdscyklister som monterar
bort cykelstället för att minska vikt. Jag har gjort tvärtom. Jag har
satt till ett extra cykelställ på framhjulet. Och så vill jag skryta
med att jag gjorde det innan jag såg det på nya dyrare speciella
långfärdscyklar (trekkingcyklar).
Varför rekommenderar jag då cykelställ. Jo om du av någon anledning vill stannad, utmed vägen, och det är slättmark. Du kanske ser något du vill fotografera? Vad gör du då om du inte har cykelställ. Ja du måste ju lägga cykeln ned. Och sedan måste du baxa upp den. Har man det minsta ryggproblem så räkan med att det är då det ger sig till känna. Av vilken anledning rekommenderar jag ett ställ på framhjulet då? Jo jag har så många gånger hamnat i situationer där jag inte hittat "stöd" för framhjulet och då försökt "balansera" det så att framhjulet inte ska "sno över". För gör det det så välter cykeln garanterat. och en tungt packad cykel tar skada av sådana fall. Står man bredvid så reagerar man reflexmässigt och fångar upp cykeln och då är man där med ryggen, igen. Jag tröttande på det där. Jag är överförtjust med min egenkonstruerade lösning med ett ställ på framhjulet. Nu är det mycket tryggare och känns mycket stabilare att "parkera" cykeln. Jag köpte ett vanligt, justerbart cykelställ på nuvarande Coop® Forum (tidigare OBS). Sedan for jag iväg till järnhandlaren och köpte hålat vinkeljärn (sånt som man använder när man vill förstärka träkonstruktioners vinklar. Två stycken U-bultar med muttrar och låsbrickor, hittar man på båttillbehörsavdelningen, blev det också. Jag skruvade fast cykelstället i vinkeljärnets ena ända i ett uppborrat hål och sedan fäste jag vinkeljärnet i min s.k. LowRiders, den på vänster sida. Fungerar utmärkt och inte skapade det så mycket mervikt heller. Jag är helnöjd! Det finns bilder på följande sida: HÄR. |
|||||||||||||||||
Backspegel | Att jag ville ha en backspegel var något jag upptäckte tidigt på mina cykelturer. Dels ökar det min trygghet dels kan jag lite anpassa mitt cyklande så att jag underlättar för den övriga trafiken. Jag fick många uppskattande signaler från långtradarchaffissar när jag cyklade på vägarna i Norge. | |||||||||||||||||
Cykeldator | Kan väl inte påstå att jag haft någon direkt nytta av en cykeldator. Det är mer en pryl som är kul. Jag tycker det är kul att hålla koll på distans och tider. | |||||||||||||||||
Hållare för vätskeflaskor | Minst två kanske tre hållare kan vara klokt att montera på cykeln. Personligen är jag inte så förtjust i flaskhållare och i dessa satta flaskor. Ofta blir det att man placerar dem ganska långt ned. Och jag har ofta råkat ut för att glömma torka av snabbkorken och därmed fått en massa väggrus och damm i munnen tillsammans med vätskan. Jag föredrar min cykelkorg. | |||||||||||||||||
Hållare för framväskor s.k. LowRiders | Det är en
klar fördel att fördela vikten på cykeln. Är all packning baktill
riskerar du att få en cykel som inte greppar riktigt ordentligt med
framhjulet. Och det kan vara riktigt otäckt, framför allt på grusväg.
Det finns mängder med modeller och det kan vara knepigt att hitta en som passar den framgaffel man har. En del framgafflar har förberedda fästen, men då är man begränsad till ett specifikt utbud. Personligen har jag en modell som Man "spänner" om framgafflarna. Den kan då relativt lätt flyttas från cykel till cykel. Den jag har nu hade jag på min förra cykel. |
|||||||||||||||||
Hållare för styrstångsväska | Ett alternativ
till cykelkorg, vilket jag förordar. Men,
oavsett ditt val. Så är det en klar fördel att ha det viktigaste enkelt
och nära och då är en styrstångsväska ett självklart
alternativ.
Tänk på att denna hållare/koppling ska vara enkel. Det ska vara enkelt att ta av och sätta tillbaka väskan. |
|||||||||||||||||
Att packa i: | ||||||||||||||||||
Bakväskor | Köp det som passar din plånbok. Kan du köpa vattentätt så gör det. Kan inte rekommendera någon speciell modell eftersom jag endast har erfarenhet av mina egna, billiga. Och i dem stoppar jag en stor soppåse och så är i alla fall innehållet regnskyddat. | |||||||||||||||||
Framväskor | Samma här: Köp det som passar din plånbok. Kan du köpa vattentätt så gör det. Kan inte rekommendera någon speciell modell eftersom jag endast har erfarenhet av mina egna, billiga. Och i dem stoppar jag en mindre soppåse och så är i alla fall innehållet regnskyddat. | |||||||||||||||||
Styrstångsväska | Det viktigaste här är att du verkligen har en snabbkoppling som är stabil. Väskan ska vara enkel att ta med. Den ska rymma det viktigaste. Personligen har jag inte hittat någon tillfredställande variant som passat varken min cykel eller mina behov. Så jag håller mig till min cykelkorg. | |||||||||||||||||
Cykelkorg | Jag vill
framhäva cykelkorgens fördelar. Först ser jag till att få tag på en
gammal modell av cykelkorg. Den där breda ni vet. Ja, jag har avverkat
ett antal.
Sedan tar jag bort själva handtaget. Efter det hänger jag korgen på plats och med en rörtång nyper jag fast korgen på styret. Nedtill, fäster jag cykelkorgen med buntband. På så sätt sitter den stabilt och ingen kan sno den. I denna cykelkorg kan jag sedan placera valfri väska. Jag kan också ha vattenflaskor och karta lätt tillgängligt. Till viss del sparar jag in cykelkorgens vikt genom att inte montera fäste för styrstångsväska och hållare för vattenflaskor. |
|||||||||||||||||
Ramväska | Min förra cykel var av herrmodell och på den hade jag en liten trekantig ramväska. I den hade jag verktygen. Mycket praktiskt. På min nuvarande damcykel hittar jag ingen intelligent placering så jag har gett bort den ramväskan till en god vän. | |||||||||||||||||
Sadelväska | Något jag själv aldrig använt. Men jag har läst om andra långfärdscyklister som lovordar denna väska där man t.ex. kan "Firts Aid Kit" (Första hjälpen) eller reservglasögon. Ja möjligheterna är många. | |||||||||||||||||
Lös packväska | Jag har en Everest 30+ vattentät packväska. I den lägger jag tältet, sovsäcken, luftmadrassen och mina sovkläder. Packväskan spänner jag sedan fast med spännremmar uppe på pakethållaren. | |||||||||||||||||
Cykelkärra | Jag har gjort
några turer med cykelkärra. De senaste turerna har jag valt bort den.
Främsta anledningen är att den modell jag har, har hög tyngdpunkt. All
packning hamnar ovanför hjulaxlarna. Det gör att den välter väldigt
lätt. Har planer på att åtgärda det där. Genom att svettsa nya
fästen för hjulen kan man sänka tyngdpunkten så mycket som man vill
och som blir praktiskt.
Väljer man en enhjulig cykelkärra har man inte problem med att den välter.
|
|||||||||||||||||
Kläder (för cyklingen): | ||||||||||||||||||
Hjälm | Tycker jag är
självklart. Om man nu inte är rädd om den egna huvudknoppen tycker jag
att man ändå kan använda hjälm för att föregå med gott exempel och
"sprida" en god sed.
Jag har en skärm till min hjälm. Dels som solskydd och dels som regnskydd. Bra när man har glasögon. |
|||||||||||||||||
Skor/ Kängor | Har man valt SPD-pedaler
är urvalet skodon genast begränsat.
Har man valt vanliga trampor så kan man nog cykla i det som passar ens fötter, humör, väder och vind samt plånbok. Flera jag känner och möter cyklar i sandaler. Själv väljer jag de stabilare vandringskängorna eftersom jag leder cykeln en hel del, framför allt i uppförsbackar. Men de främsta anledningarna är egentligen att jag har skoinlägg och att kängor erbjuder ett visst regnskydd. |
|||||||||||||||||
Sockor | 2 par. Eftersom
jag cyklar med vandringskänga har jag valt de lite mer speciella
vandringssockorna. De är inte så rackarnas varma.
Välj lättorkat och lättvättat. |
|||||||||||||||||
Handskar, vanliga | Jag brukar ha med mig ett par vanliga handskar. Det händer ju även på sommaren att det kan bli rackarns kallt i fartvinden. Speciellt tidiga morgnar. | |||||||||||||||||
Cykelhandskar | På senaste
cykelturen ifrågasatte jag verkligen funktionen av cykelhandskar. Det
berodde på en klumpig söm i höger tumme som gav hudirritation p.g.a.
att jag använde tumme och pekfinger för att vrida runt växelhandtaget.
Annars upplever jag att det är bra med cykelhandskar. Även varma sommardagar kan fartvinden kyla, speciellt i skugga, och då är det skönt att ha något på händerna. Jag misstänker att de också kan ha en viss skyddanden effekt mot tryckskador. Men jag ska testa utan, någon gång. |
|||||||||||||||||
T-tröja | 2 st. Välj
lättorkat och lättvättad. Själv har jag NewLine® och
Craft®. Ett tag
hade jag med mig vanliga T-tröjor av bomull. Jätteskönt när de är
torra och rena. Men, dels är de rätt så tunga även torra. Dels tar det
en evighet att torka dem. De är också relativt svåra att få rena. Och
cyklar du med dem och svettas så blir de verkligen blöta, kalla och
tunga.
Nä, syntet är det jag rekommenderar här, närmast kroppen. Speciellt om man är en svettbert. |
|||||||||||||||||
Linne | 1 st. Samma här, välj lättorkat och lättvättat. Jag använder ett CoolMax®. Att jag bara har ett beror på att det är så väldigt lättvättat och lättorkat. | |||||||||||||||||
Långärmad tröja | 2 st. Vi fortsätter på samma tema: Välj lättorkat och lättvättat. Jag har med mig underställ från Craft®. | |||||||||||||||||
Vindjacka | Som sagt, ibland kyler det och ibland kommer det en mindre skur. Då kommer den tunna vindjackan fram. jag har en NewLine®. Innan man tvättar dem första gången är dessa plagg relativt vattentäta också. Men, som sagt, det är före första tvätten. | |||||||||||||||||
Vindbyxor | Tar jag på vid kortare regnskurar. För att slippa få ned regn, direkt, i kängorna. | |||||||||||||||||
Cykelbyxor | Nu har vi
nått till det centrala. Det som är själva cyklandet. Rumpans kontakt
med sadeln och det som finns däremellan.
2st, med så "lös" söm som möjligt. Undvik de cykelbyxor som har en tätt sydd söm. Framför allt den söm som "sämskinnet" är fastsydd med. Jo, jag använder cykelbyxor. Även om det är mycket kvar att önska på detta plagg. Det första jag saknar är en tillräckligt bred "sämskinnsyta". I de som finns att köpa kommersiellt så är i regel denna yta för liten. Antagligen har tjejer lättare för att hitta cykelbyxor där faktiskt ingen söm skaver mellan skinn och sadel. Om man använder en tillräckligt smal sadel! Det är förutsättningen. I mitt fall så tar snoppen och pungen en del plats. Även om det inte är mycket så är det fullt tillräckligt för att det ska hamna en söm mellan skinnet och sadeln. Ofta hamnar en stor del av sömmen mitt i ljumsken. För det mesta går det bra om man ofta skiftar mellan två relativt olika cykelbyxor och ser till att ha så lite på överkroppen som möjligt för att minska svettningen. Eftersom jag är en extrem svettare så hjälper inte detta. Jag har kommit på att man kan vika ihop en vettextrasa och stoppa den innanför cykelbyxan ned mot ryggslutet och på så sätt hindra en hel del svett att rinna ned den vägen! Efter en tre till fyra dagar i "sadeln" så brukar rumpan vara väl "valkad" och då kan man i princip cykla i vad som helst. Ett par lätta, tunna badshorts är inte helt fel. |
|||||||||||||||||
Kortbyxor/ Badshorts | 1 st. Brukar jag ha med mig för att snabbt och enkelt kunna ta på ovanpå cykelbyxorna när jag ska in i affärer och shoppa eller stannar någonstans och ska äta. | |||||||||||||||||
Kläder för regn (Jag har ytterligare text om regn i slutet på den här sidan >>) | ||||||||||||||||||
Regnkläder som andas | 1999 köpte
jag regnkläder som andas. Det var i Halmstad på cykelturen "Skandinavien
runt". Då var det som en religiös upplevelse. Jag blev varm.
Från att ha frusit i flera dagar.
Efter första tvätten var det slut på regntätheten. Jag försökte med impregneringstvättar och impregneringsspray. Det var kört. Regnade det så blev jackan och byxorna fort genomblöta och sedan rann det "rakt igenom". På turen Frankrike-Sverige hade jag detta plagg med mig. Vid ett tillfälle hjälpte jag en kvinna ur en vält bil, Jag fick då olja på ena benet. Där rann sedan vattnet rakt in. |
|||||||||||||||||
Tunna regnkläder | Har jag haft med mig på varenda cykeltur. NewLine®. Kanonbra vindskydd. Bra vid korta skurar. Regnskyddet försvann i första tvätten. | |||||||||||||||||
Täta tunna regnkläder | Prövade jag en gång. Eftersom det var så tunt så smetade det åt. Framför allt kring benen och jag svettades ymnigt på grund av det. Jag blev blötare inifrån än utifrån. Dessutom visade det sig att de tunna regnkläder jag köpt inte var regntäta. Det regnade igenom dem. | |||||||||||||||||
Täta vanliga regnkläder | Är väl egentligen det som fungerat bäst som regnskydd vid längre regnoväder, flera dagar. Enda nackdelen är att de väger en del och att de är täta. Man blir lätt svettig. Vilket i mitt fall brukar betyda skavsår i stjärten och en helsikes irriterad hud! | |||||||||||||||||
Cykelregnponcho | Har jag cyklat
med de två senaste turerna; 2005
och 2004 till Öland.
Det är den utrustning som man är svalast i. Kan jag bara lösa det hela
med att hitta ett snabbt sätt att regnskydda benen så att det inte
rinner ned vatten i kängorna så tror jag att jag har en regnutrustning
som i alla fall jag kan bli nöjd med.
Nackdelen med min cykelregnponcho är att den har för lite vidd framtill, täcker inte cykelkorgen, och att den inte har tillräckligt stor huva. Hjälmen får inte plats! Överlever jag operationen nu i höst och rehabiliteringen nästa år går bra så ska jag undersöka marknaden och se om det inte finns smartare cykelregnponcho's |
|||||||||||||||||
Fotregnskydd | Var jag runt i
en massa cykelaffärer och prövade. Alla var gjorda för SPD-skor. Inte
för "klumpiga" vandrarkängor. Dessutom var de inte
"regntäta". De var bara ett vattenskydd. En annan brist att det
var tveksamt om de hindrade vatten från att rinna ned i skon utefter
benet.
Tillverkade ett par egna av presenning, dubbelhäftande tejp, byggtejp, tandtråd, kardborreband och elastiska band. |
|||||||||||||||||
Jag har också prövat överdrag i galon. Rätt så
OK. Men på sikt blir det väldigt varmt och det smyger in vatten uppe i
knävecket. Jag har ännu inte prövat det enkla, beprövade, tejp och vanliga plastpåsar. Jag har en idé om att jag ska pröva att kapa benen
på ett par regntäta regnbyxor och sätta en bred elastisk resår med
kardborrefäste upptill, på låret. Byxbenet ska vara uppklippt hela
vägen på baksidan/utsidan. Där ska jag sy fast kardborreband.
Överlappningen ska vara i vindriktningen. Nedtill ska jag ha en resår
under kängan, framför hälen. Olle Mattsson har tagit fram en egen variant. Varsågoda! "Boots*in*a*bag®?" |
||||||||||||||||||
Keps | Till min regnutrustning brukar jag räkna en keps. Den ska ha relativt stor skärm och den ska gå att tvätta i helst 60 grader. Den jag har nu är i bomull så en i syntet står på önskelistan. Fördelen med att ha en keps, under hjälmen, när det regnar märks mest när man har glasögon, som jag. | |||||||||||||||||
Kläder (när du inte cyklar): | ||||||||||||||||||
Långbyxor | Jag använder
gärna ett par s.k. ZipOff. Långbyxor som man karta av med en dragkedja
så att de omvandlas till ett par kortbyxor.
De paret jag använde nu sist har åkt i soptunnan. Dels var de av svag kvalitet och dels formligen sög de åt sig hår och bôs. (Pinewood®, från Engelssons) Enda fördelen de hade var att de var lätta och tunna. Torkar snabbt om de skulle bli våta. |
|||||||||||||||||
Kortbyxor | Även om jag kan göra kortbyxor av de s.k. ZipOff-byxorna så brukar jag ha med mig ett par shorts som också är badshorts. | |||||||||||||||||
Kalsonger/ trosor | 2 par. Jag
väljer här syntet, 1 par från Craft® och ett par från
NewLine®,
boxervariant.
Vad som finns för kvinnor har jag inte riktigt koll på. Välj lättorkat och lättvättat. Då faller bomull bort även om det är skönt att ha på sig, närmast kroppen. |
|||||||||||||||||
Sockor | 1 par. Jag väljer ett par NewLine®. De är lättorkade och lättvättade. | |||||||||||||||||
Sandaler | Jag har ett par lätta badsandaler med mig. Dels för att jag obehindrat ska kunna bada var som helst dels för att jag ska ha möjlighet att välja att cykla i något annat än kängor. Jag tar också fram sandalerna till kvällen och använder dem när jag eventuellt ska gå upp på natten och t.ex. kissa. | |||||||||||||||||
T-tröja | 1 st NewLine® eller Craft®. Lättvättat och lättorkat. | |||||||||||||||||
Långärmad skjorta | 1 st. Pinewood®, från Engelssons. Jag är jättenöjd med den. Vädring i ryggen och en "flärp" som man snabbt kan sätta upp ärmarna med. Tunn och lättorkad samt lättvättad. | |||||||||||||||||
Fleectröja | 1 st. Det är
underbart skönt att på kvällen sitta utanför tältet. Käka lite,
läsa lite. Och ta på sig en fleecetröja och eventuellt en jacka ovanpå
det. Varmt och skönt, mysigt.
Fleecetröjan använder jag även som kudde när jag sover. Fördelen med fleece framför andra material är att det är relativt lätt. Det kan vara miljövänligt tillverkat av (återvunna PET-flaskor. Det är dock bara märket Patagonias® som har 100% återvunnet polyester i sina fleecprodukter. I övrigt är det vanlig Polyester som används. Värmer även när det är blött och torkar relativt snabbt. |
|||||||||||||||||
Jacka | Jag brukar ha med mig en Fjällrävenjacka, i bomull. Den är rätt så tung. Men jag är nostalgiskt fäst vid den. den har varit med på nästan alla mina cykelturer. Den börjar bli sliten nu. Så snart får jag nog göra en investering och då kanske i ett smartare material? | |||||||||||||||||
Solhatt | Så länge solen är uppe och jag är ute, efter att jag slutat cykla så sitter det en solhatt på huvudet. Ibland även om solen inte skiner. Det känns skönt helt enkelt. | |||||||||||||||||
Verktyg/ reparation: | ||||||||||||||||||
Allmänt | Kolla över din
cykel ordentligt. Kontrollera dina verktyg. Passar de överallt, på
cykeln? Eftersom cyklar är så otroligt olika kan jag är bara vara
väldigt allmän och i grova drag gå igenom vilka verktyg som kan vara
bar att ha med sig.
Multiverktyg har jag ingen bra erfarenhet av. Ofta är de av klen kvalité och lika ofta sitter "verktygen" placerade så på multiverktyget att de inte går att använda på cykeln. Det enda multiverktyget jag har haft verklig nytta av är en s.k. multitång. En sådan där hopfällbare med lite extra finesser i "handtaget" |
|||||||||||||||||
Pump | Jag räknar pump som verktyg. Den används ju oftast efter att man t.ex. lagat en eventuell punktering. Välj en liten lätt variant. Kolla först bara att den passar dina ventiler. | |||||||||||||||||
Däckavtagare | Jag har tre stycken i plast. Jättelätta och fungerar alldeles utmärkt. Ska du ta av däcket så rekommenderar jag att du använder däckavtagare i stället för andra verktyg som t.ex. skruvmejslar. Risken är väldigt stor att man då "nyper" hål på slangen när man monterar ihop däcket. Och det är hemskt irriterande. | |||||||||||||||||
Innerslang | 1 st. Jag har alltid med mig en innerslang i reserv. Även om jag har s.k. punkteringsfria däck. Jag kan aldrig tänka mig att däcken inte skulle bli punkterade om man har oturen att köra rakt på en stor vass glasbit. | |||||||||||||||||
Fasta nycklar | 1st till
hjulmuttrarna (ofta 15mm). 2st till bromsstagets fäste (om du har kapslat
nav). Har du utanpåliggande växlar, kolla vilka verktyg som behövs för
att få loss hjulet.
Byt bort snabbkopplingar om det nu skulle finnas sådana. Byt till vanliga hjulmuttrar. |
|||||||||||||||||
Insexnycklar | Kolla över cykeln och prova. Ta med dig antingen bits eller hela insexnycklar. Bits är ju bättre eftersom de väger mindre. | |||||||||||||||||
Skruvmejslar | Raka och kryssmejslar. Kolla cykeln. Ta gärna bits. | |||||||||||||||||
Skiftnyckel | Hur jag än förbereder mig har jag nog nästan alltid haft nytta av en liten skiftnyckel. | |||||||||||||||||
Utanpåliggande växel | Har du det behöver du säkert ett gäng verktyg för att kunna justera speciellt kassetten. Kolla! | |||||||||||||||||
Handbromsar | Kolla vilka verktyg som behövs för att kunna justera och lossa handbromsar, byta klossar. | |||||||||||||||||
Växelvajer | Om den skulle gå av. Ha en extra med dig. Kolla vilka verktyg som krävs för byte. | |||||||||||||||||
Handbromsvajer | Om den skulle gå av. Ha en extra med dig. Kolla vilka verktyg som krävs för byte. Ibland är vajrarna av samma typ och man kan ha vajer med sig i metervara. Kolla! | |||||||||||||||||
Tång | Platt tång och
då gärna en multitång. Har jag bra erfarenhet av. har du med dig vajer i metervara behöver du en avbitartång också. Om det nu inte finns med på en s.k. multitång. Tången är också bra när du syr i "trögt" material med lädernålar och tandtråd. |
|||||||||||||||||
Ekernippeljusterare | Det är mer än en gång detta specialverktyg har kommit till användning. Mycket klokt att ta med en sådan anser jag. | |||||||||||||||||
Kedjebrytare | Definitivt ett verktyg som jag
haft användning för. De krafter en kedja utsätts för är stora. Har
man tur, med ett slutet växelsystem så kan man kapa två länkar och
cykla en bit till.
På öppna växelsystem fungerar det ju annorlunda men jag misstänker att man har god nytta av en kedjebrytare även på dessa system. |
|||||||||||||||||
Kedja | Att ha med en extra kedja är inte fel. Om man tänkt cykla 100 mil eller mer. Och sannolikt kommer att hamna i trakter där cykeltillbehörsbutikerna lyser med sin frånvaro. | |||||||||||||||||
Bakdrev | På ett slutet system är det
klokt att ha med ett extra bakdrev om man nu gör sig besväret att ta med
en extra kedja.
Jag kan till och med sträcka mig till att det kan räcka att ta med ett extra bakdrev som man vet passar cykeln och ens behov. Att få tag på en kedja som passar är enklare. Om man har ett slutet växelsystem. Vad gäller öppna växelsystem har jag förstått att problemet kan vara knepigare. Har man kort kedjan så mycket att den helt enkelt är för utsträckt. Kuggarna hakar i en länkövergång. Ja då måste man byta kedja och vad jag kan förstå så åker man på att byta även samtliga bakdrev. Eller? Hur är det med framdreven? Är det som på ett slutet system att dessa ytterst sällan behöver bytas? Som ni förstår har jag rudimentär erfarenhet, ingen, av öppna växelsystem. Sorry! Har försökt förkovra mig och talat med en kamrat som kört mycket med utanpåliggande växelsystem och han menar att är man noga med att vårda dreven, kedjan och kassetten så är det ingen fara. Man ska inte behöva byta på flera år. Korta en kedja, på ett utanpåliggande växelsystem. Det har han aldrig varit med om att behöva göra. Alltså, rengör, så fort det blir smutsigt. |
|||||||||||||||||
Ståltråd | Absolut en nödvändighet. Man kan inte ha en fullständig utrustning med sig vilket skulle innebära ett enklare gassvetsaggregat. Och då kommer den galvaniserade ståltråden fram. Den har hjälpt mig mycket! | |||||||||||||||||
Buntband | Också jättebra att "akutlaga" t.ex. kabelfästen som pajat. | |||||||||||||||||
El-tejp | Inte fel att laga med heller. | |||||||||||||||||
Cykelolja | Mycket bra att ta med. Kedja och lager behöver olja när man är ute och kör långt. | |||||||||||||||||
Skyddshandskar | 2 par. Tunna lätta i någon slags elastisk plast. Det är inte helt lätt att bli ren om händerna om man stått och pillat med en oljig kedja i skogen någonstans. | |||||||||||||||||
Trasor | Säga vad man vill om papper men tygtrasor är oslagbart när man håller på och "mekar". | |||||||||||||||||
Hygien: | ||||||||||||||||||
Schampo / Duschtvål | Klart att man ska ha med det! Jag använder det också till nästan daglig tvätt av de cykelplagg som är närmast kroppen. I samband med att jag duschar. | |||||||||||||||||
Tandkräm & Tandborste | Lätt att glömma men å andra sidan väldigt lätt att skaffa. | |||||||||||||||||
Lagom stor handduk | 2 st. Jag väljer ofta mindre tunnare frottéhanddukar. Dels för att små väger mindre. De tunna suger också upp fukt bättre och torkar lättare. | |||||||||||||||||
Deo Spray | Jag ökar min personliga självkänsla och sannolikt ökar jag trivseln för människor som kommer i närheten av mig om jag använder Deo Spray. Jag brukar spraya mig innan jag tar på mig det cykelplagg som jag ska ha närmast överkroppen. | |||||||||||||||||
RollOn | Samma som med Deo Spray. Helst föredrar jag de Roll On som inte har alkohol som "avdunstningsmedel". Det är lätt gjort att få irriterade armhålor annars. Bäst, för mig, är Gilettes® Gel. (Vilket numer verkar heta: "Right Guard Xtreme Ultra Gel®") | |||||||||||||||||
Tandtråd | Först och främst bra att rensa mellan tänderna med. Men jag har också använt tandtråd, tillsammans med nålar för att sy i läder med, för att laga väskor, kläder, skor etc. | |||||||||||||||||
Olivolja | Extra Virgin. Jag smörjer in mig i ljumskarna under pungen mellan könsorganet och analöppningen (perineum) och så på skinkorna åt analöppningen till. Fötterna får sig också en insmörjning (av den anledningen sover jag med tunna sockor på mig). Detta gör jag varje kväll. Olivolja har visat sig vara mycket bättre, ja till och med överlägset om man jämför med Vaselin. Vaselin försvagar huden, gör den skör. Olivoljan stärker huden, gör den mer "läderartad". | |||||||||||||||||
Tamponger | Specifikt kvinnligt intimhygienskt tillbehör. | |||||||||||||||||
Dambindor / Trosskydd | Specifikt kvinnligt intimhygienskt tillbehör. Men, jag har hört talas om män som använder trosskydd som "sömskydd" i stället för cykelbyxornas "sämskinn". Kanske inte så dumt? | |||||||||||||||||
Nagelvårdsset | Rekommenderar
jag. Att hålla alla kroppens naglar korta och i god trim vinner man på.
"Trasiga" naglar har en tendens att fastna i framför allt
cykelkläder och då skapa "maskor" och vips kan kläderna vara
förstörda. Ett nagelvårdsset bör innehålla: Nagelavbitare, nagelsax och nagelfil |
|||||||||||||||||
Nessesär | Väldigt bra att ha alla hygienartiklar samlade. | |||||||||||||||||
Övriga hygienartiklar som för en del kan vara nödvändiga | Rakhyvel:
Personligen har jag mycket långsamt växande skägg. En gång per vecka
brukar räcka. Så skulle det köra ihop sig köer jag någon enstaka
engångshyvel. Sedan vet jag ju att det finns en del kvinnor som är
våldsamt noga med att hålla ALL kroppsbehåring borta, utom det på
huvudet då, förståss. Kam: Själv har jag minimal hårväxt så det brukar jag inte ta med någon. Men jag inser ju att det finns personer med mer riklig hårväxt och då kan det ju vara skönt att få reda ut trasslet. Annars är väl "frisyr" inget man ska vara rädd om när man är ute och cyklar med cykelhjälm. Hårborste: Samma kommentar som under kam. Smink: Det finns kvinnliga varelser som hellre dör än visar sig offentligt utan smink. Jag har dock ännu ej mött någon långfärdscyklande sådan (De kanske har dött? (*dåligt skämt*)). Fotskrapa: De som har "kraftiga" valkar på hälarna etc. bör vårda dessa och hålla dem "nere". |
|||||||||||||||||
Hälso-, sjukvård: | ||||||||||||||||||
Solskyddskräm / stift | Så hög solskyddsfaktor som möjligt! Jag hittade en, 2005, med faktor 60! Den var kanon. Den skyddade effektivare än mitt linne. | |||||||||||||||||
Skoskavsplåster | ca 5 st. Jag har köpt Scholl® skoskavsplåster, kanon! | |||||||||||||||||
Vanliga plåster | ca 10 st. Ja, konstigt nog kommer de till användning rätt som det är. Ofta i samband med cykelmekande. Men det händer allt som oftast att man skär sig, på papper! | |||||||||||||||||
Kompresser | 10-20 st. Torka i sår med. Lägga på sår, men gärna med en salvkompress närmast såret först! Och sedan hudvänlig häfta för hålla det på plats. Eller den elastiska bindan. | |||||||||||||||||
Hudvänlig häfta | För att fästa kompresser över större sårytor. Kan också användas till reparation i övrigt. | |||||||||||||||||
Salvkompress | 2-3 st. Efter att man rengjort ett större sår rekommenderar jag att man lägger en salvkompress och sedan vanliga kompresser ovanpå. | |||||||||||||||||
Smärtstillande salva | Eventuellt kan det krävas recept. Prata med din läkare. Jag har Xylocain®. | |||||||||||||||||
LeukoStrips® | ca 10 st, i oloka längder. En slags smal tejp som används i stället för att sy med nål och tråd. För djupare skärsår. Då snittytan är så djup att alla hudskikten skurits igenom. Tryck fast stripen på huden på ena sidan av snittet, mitt på, tryck ihop sårkanterna och fäst stripen på andra sidan snittet. Behövs det, fäste du nästa mitt emellan den i mitten och där snittytan tar slut. Fortsätt och tejpa strips tills du ser att hudkanterna ligger snyggt ihop. Lägg kompresser ovanpå. Fäste med hudvänlig häfta. Vira sedan den elastiska bindan utanpå, inte alltför hårt, mer för att hålla kompresserna på plats. | |||||||||||||||||
Nålar | 2-3 st.
Lädernålar. Nu kommer vi till machobiten. Är såren djupare än 1 cm
och du inte relativt snabbt kan ta dig till eller komma i kontakt med
kvalificerad sjukvård så kan du "tvingas" till att sy, tillfälliga
stygn, tills du snarast kan ta dig till kvalificerad sjukvård.
Här beskriver jag tekniken och de material du kan
använda. Rengör såret så noga du kan. Ta något som du kan bita i
ordentligt, det kommer att göra helvetiskt ont! Ta fram en nål, tång,
pincett, kniv och tandtråden samt något att torka torrt med, det kommer
att blöda om det inte redan gör det. Med pincett i ena handen och tång och nål (med
tandtråden isatt) i den andra handen (glöm inte att fylla munnen med
något inte allt för hårt att bita i). Punkterna nedan förutsätter att
du har två händer fria och att du kommer åt såret. Skulle såret vara
på någon arm så kan du försöka arbeta med munnen och en hand. (Kanske
bättre att trycka en kompress i såret och dra åt med elastisk binda och
lugnt men skyndsamt ta dig till kvalificerad sjukvård). Se följande som
lite kuriosa: Som ni säkert förstått är detta inget jag eller någon annan medicinskt kunnig person rekommenderar. Det krävs väldigt speciella situationer för att detta ska vara nödvändigt. Ock när man kommer till kvalificerad sjukvård måste de ändå göra om allt. Och har det då dessutom gått mer än 8 timmar så har man säkerligen redan fått infektioner inne i såret och då måste såret hållas öppet innan det kan sys ihop igen. Jag använder lädernålarna och tandtråden mest till att laga cykelväskorna kläder, skor och tältet. |
|||||||||||||||||
Tandtråd | Helst riktig natursena. Använder jag först och främst till tänderna. Sedan är den utmärkt till att, tillsammans med lädernålarna, laga kläder, tält, väskor och skor. | |||||||||||||||||
Kanyler | 2 st. Utmärkta
att ta ut flisor med samt att peta ut och "skära" fram
"främmande partiklar" i sår.
Att köpa kanyler på Apoteket är en kul grej i sig. Först och främst blir du omedelbart misstänkt som narkoman. Sedan får du skriva på ett papper där du kort beskriver vad du ska använda kanylerna till. De säljs i förpackningar om 10st och kostar ca 40 SKR. |
|||||||||||||||||
Pincett | 1 st. Pilla ur skräp i sår med samt även användbar där t.ex. flisor inte har åkt in helt och hållet. | |||||||||||||||||
Sax | 1st. Liten, hopfällbar. | |||||||||||||||||
Elastisk binda | 1 st. Den breda varianten. Utmärkt som stödbandage. | |||||||||||||||||
Rent vatten | 1-2 st. Helst steril Natriumklorid NaCl med 0,9% salthalt. Finns på 30 ml plastflaskor. Anledningen till att jag skriver "helst steril" beror på att det är otroligt svårt att ständigt ha med sig "rent" vatten. Å andra sidan är "renheten" inte det absolut viktigaste vid cykelskador. Det handlar först och främst om att få ren såret och då "skölja" bort löst smuts och smågrus. Och då är det inte så noga med att vattnet är sterilt. Men det bör vara rent. | |||||||||||||||||
DuoDerm® | ca 3st. Eventuellt kan det krävas recept. Prata med din läkare. En hudplatta som läggs på sårytor som "förlorat" skinnet. | |||||||||||||||||
Alvedon® | ca 10 st. Läkemedel mot något s.k. djupare värk och febernedsättande | |||||||||||||||||
Magnecyl® | ca 10 st. Läkemedel mot mer ytlig värk. OBS! Blodförtunnande. | |||||||||||||||||
Treo® | ca 10 st. Läkemedel mot värk. Relativt snabb effekt. | |||||||||||||||||
Imodium® | ca 10 st. Läkemedel mot Diarré. Brukar kalla dem för "tvärstopp" | |||||||||||||||||
Postafen® | Åksjukeläkemedel. Även om du är bombsäker på att du aldrig blir åksjuk kan du bli det lik förbaskat när du är ute och cyklar och åker färja, flyg eller tåg, buss etc. Kroppen är utsatt för "onormal" påfrestning och kan reagera på sätt som du inte trott. | |||||||||||||||||
Zon® | Salva med läkemedel mot värk i framförallt ytliga muskler, senor och ytlig ledvärk. | |||||||||||||||||
Cortison | I någon form är inte fel. Speciellt om du är överkänslig mot något. Nödvändigt vid ormbett (huggorm). | |||||||||||||||||
Koffein® | ca 30 st (en
burk). Kaffe är inte speciellt nyttigt. Däremot kan koffeinet vara
stimulerande och uppiggande.
OBS! Du bör vara van kaffedrickare eller van vid drycker med koffein i. Annars riskerar du att få ganska kraftiga obehagsupplevelser. |
|||||||||||||||||
Resorb® | ca 20 st. Innehåller ämnen som hjälper till att återställa en rubbad vätskebalans. Jag tar numer alltid två st upplösta i en mugg vatten på kvällen. | |||||||||||||||||
Samarin® | ca 20 st. Inte fel att ha med om du skulle ha råkat äta "fel" och får "sura uppstötningar". | |||||||||||||||||
Räddningsfilt | 1 st. Har jag med mig mest för att den helst inte ska komma till användning. Har du "oturen" att vara först framme vid t.ex. en bilolycka kan en räddningsfilt rädda liv. Den gör att kroppsvärmen lättare stannar kvar där den ska vara när en person är i skadechock t.ex. | |||||||||||||||||
Övernattning: | ||||||||||||||||||
Tält | Jag har valt
ett lite större tält än vad som kanske är normalt för en
långfärdscyklist som väljer att tälta. Jag vill ha in all packning med
mig in i innertältet.
Jag vill också ha en absint, utanför innertältet där jag kan sitta när det t.ex. regnar. Kniper det och jag inte litar på omgivningarna kan jag lägga in cykeln i absinten. Jag vill också att yttertältet ska kunna sättas upp separat sedan kan man "hysta in" resten och arbeta med resten under regnskydd |
|||||||||||||||||
Presenning | Jag har som dubbelvikt täcker
"golvytan" på absinten. Främsta anledningen till att jag
släpar med mig en presenning är att det är mycket lättare att hålla torrt
inne i innertältet om man lägger något på det kanske regnblöta
gräset. Det är också skönare att sitta på presenningen än direkt på packen när man t.ex. tar av eller på sig kängorna. En annan anledning är att skulle det fullkomligt vräka ned regn och man inte har någon chans att söka regnskydd inom rimligt avstånd så kan man "rycka" fram presenningen och krypa under den och sitta där och vänta ut det värsta. Detta har aldrig varit nödvändigt, för mig. |
|||||||||||||||||
Hänglås | Ska försöka ta reda på om detta
verkligen är nödvändigt. Eller, hjälper det? Jag menar om nu en tjuv vill sno mina grejer inne i tältet så arbetar han ju mycket tystare med en kniv än med att dra upp en dragkedja, eller? Det kanske är en försäkringsgrej? Ska skicka ett mejl och kolla. (Mejl skickat till Folksam 2005-08-03 18:27) Imponerande! Fick svar 2005-08-04 08:08. Folksam svara att något lås är inte nödvändigt. Däremot krävs allriskförsäkring (f.n. 500 SKR / år) om man vill få ersättning för stöldbegärlig egendom. Ett
försiktighetens ord här. Ta t.ex. min handdator som jag köpte för ca 6
år sedan för ca 5000 SKR. I den kan jag ha alla min bilder tagna med
digitalkameran samt alla mina dagboksanteckningar. Är den
stöldbegärlig? Ja. Skulle jag få någon ersättning? Knappast? Den är
för gammal. Dessutom kommer jag under alla omständigheter att bli blåst
på semesterbilder och anteckningar. Så, lite eftertanke krävs. Har du
med dig gammal mobil, gammal handdator, gammal cykeldator, ja gammal
"vad-som-helst" som betraktas som stöldbegärligt är nog
tecknande av en allriskförsäkring bortkastade pengar. |
|||||||||||||||||
Liggunderlag / Madrass | De första
åren var det vanligt liggunderlag. Sedan köpte jag ett s.k.
självuppblåsande, ca 3 cm tjockt, liggunderlag. Nu har jag investerat i
en "superlätt" luftmadrass.
Liggunderlaget är ju lätt och man kan ha det lätt åtkomligt, som lätt avtagbar packning. Och då kan man använda det att ta små korta vilopauser på. Det är bra. Nackdelen är att man ligger väl hårt. I alla fall om man som jag har lite tyngd i kroppen. En sådär 93 kg. Självuppblåsande liggunderlag. Väger mer än liggunderlaget och är ca 50 till 100 gånger dyrare! Men det är smidigt. Under tiden man packar upp tältet "släpper man lös" liggunderlaget och sedan kan man pusta i lite extra luft om man vill det och skruva till ventilen, klart! Och man ligger något bekvämare än på ett liggunderlag. Numer kan man välja tjocklekar upp till 10 cm. Men priset och tyngden stiger med tjockleken. Det man vinner är bekvämlighet. Luftmadrass har ju varit rätt så tunga och jobbiga att ha att göra med, tills nu, på senare tid. Jag kom över en luftmadrass för 149 SKR, Everest®, med 6 separata luftkanaler och då 6 separata backventiler (det är B-grejen med denna modell). Den väger 620 gr och hopvikt mäter den ca 1 dm i diameter och ca 25 cm lång. Uppblåst ca 10 cm tjock och 71 cm bred och 183 cm lång. Med tanke på priset så är jag nöjd. Nackdelen är som jag nämnt backventilerna. Men det följer med 6st små "sugrör" som man kan sticka ned i varje ventil. Och får madrassen ligga under tiden man fixar med något annat så sjunker den ihop tillfredställande. |
|||||||||||||||||
Sovsäck / Sovtäcke | Jag väljer hellre ett lite svalare
sovtäcke. För det första så brukar jag inte övernatta när det är
så rackarns kallt. Och skulle det nu bli kallt någon natt så har jag ju
kläder med mig.
Jag menar att man inte måste rusa iväg och köpa en svindyr superlätt sovsäck som klarar minus 20 grader Celsius. Och att jag väljer sovtäcke framför sovsäck beror på att jag vill ah mer plats för fötterna. |
|||||||||||||||||
"Sleep-In-Silk" / Vandrarhem | Jag gjorde denna investering efter
att ha tröttnat på att betala för sängkläder vid övernattningar på
vandrarhem.
Vid ett tillfälle köpte jag en uppsättning sängkläder. lakan, påslakan och ett örngott väger faktiskt en hel del. "Sleep-In-Silk", väger ca 170 gr. |
|||||||||||||||||
Sovkläder | Jag väljer gärna ren, rätt så tjock, bomull som sovkläder. Har man haft syntet på kroppen hela dagen så är det skönt med bomull på natten. | |||||||||||||||||
Mössa | Den är med, varje gång. Har väl använt en enda gång. | |||||||||||||||||
Tvätt: | ||||||||||||||||||
Tvättmedel | Y3®.
Fördelen med detta tvättmedel är att det kan köpas i färdiga
"portionsförpackningar" och att man kan tvätta i kallt
vatten.
Är man ute på längre turer så måste man göra en "stortvätt" emellanåt. |
|||||||||||||||||
Tvättlina | Det finns alltid något jag vill hänga upp på tork och då är en lina oslagbar. Det blöta torkar mycket fortare om det får hänga fritt och "fladdra i vinden." | |||||||||||||||||
Klädnypor | Att hänga t.ex. klädesplagg
dubbelvikt över en lina är inte speciellt smart. Har man klädnypor så
halverar man torktiden. Dessutom så "samlar" sig inte
"all" tvätt till mitten på linan.
Är det väldigt varmt ute och det fläktar lite lagom så brukar det räcka att lägga det som man har fuktigt över cykeln. |
|||||||||||||||||
Tvättpåse | Det har ju hänt att jag noterat en
viss tydlig dålig lukt från hjälmen. Och den är svår att hålla ren
och fräsch.
Efter lite funderande kom jag på att det måste fungera med en tvättpåse och något skonsamt tvättprogram i en tvättmaskin. Och då passar man ju givetvis på att tvätta annat också! Det var på turen till Öland som jag var inne i ett stort varuhus och frågade butikspersonalen om det fanns tillräckligt stora tvättpåsar, för mitt behov. "Nej det finns det inte.", sa de. Men jag letade upp tvättpåsarna och hittade en storlek som mycket väl rymde en cykelhjälm. Så den är med på mina turer numer. |
|||||||||||||||||
Övrigt: | ||||||||||||||||||
Kniv | Jag väljer att hen lös jaktkniv. Givetvis kan man ha en fällkniv också. En smaksak. Men en kniv är så gott som oumbärlig. Att öppna trilskande matförpackningar med t.ex. Eller dela bröd med etc. | |||||||||||||||||
Pass | Cyklar man runt
lite var stans och då kanske utanför Sveriges gränser kan man råka ut
för att man på både vandrarhem och campingar att de prompt ska passet
som en slags pant?
Så även om du inte behöver det som "pass" så kan det vara nödvändigt att ha med i alla fall. Och ska du lämna Sveriges gränser så är passet enda godkända identifikationshandlingen. |
|||||||||||||||||
Körkort / ID-kort | Det kan ju
hända att du vill hyra bil, någon stans? vad vet jag?
Ska du handla i en livsmedelsbutik i Sverige och använder ditt VISA-kort och de inte har någon terminal för inknappande av "PIN"-kod så är det risk för att de blir mycket olyckliga om du halar upp ett pass. De blir mycket lyckligare om du tar fram körkortet eller ett vanligt ID-kort. |
|||||||||||||||||
Pengar | Det går inte att lita på tekniken. Jag har alltid en summa som ska räcka frö att kontant kunna betala en övernattning eller en taxiresa (skada, olycka t.ex.). | |||||||||||||||||
Adressuppgifter | Om du vill skriva kort eller brev. Besöka någon. | |||||||||||||||||
Uppgifter för att komma åt din ePost, Blogg eller liknande Internetnödvändigheter | Det gäller ju att hänga med i tekniken, eller? Tänk på att din cykeltur också kan vara ditt sätt att komma från, all teknik. | |||||||||||||||||
Vandrarhemsförteckning | Den brukar jag glömma och sedan "släpar" jag runt på hela "boken". Planerar man lite så kan man ju skriva upp, eller "riva ur" de sidor som är aktuella. | |||||||||||||||||
Kartor | Jag har träffat
långfärdscyklister som inte har några kartor alls, en som bara använde
"gratiskartor". Men de flesta är som jag, när det gäller
kartor.
Jag vill ha en karta som visar en bra överblick men
som ändå är tillräckligt detaljerad för att kunna lura ut vad som är
"småväg" (grus). Jag hamnar då på en skala om ca 1:250000. 1
cm på kartan är 2,5 km i verkligheten. Så därför förordar vissa långfärdscyklister kartor som visar höjdlinjer. Det är bara det att då hamnar du ofta på lägre skalor, ned mot 1:100000. Fast, just nu upptäckte jag, att Röda kartan, Lantmäteriet. Den är uppdelad i 21 kartblad och har höjdlinjer! I alla fall nr 6 Östersund. Och den har den cykelvänliga skalan 1:250000. Skall du cykla utomlands så rekommenderar jag att du försöker hitta "Michelins" kartor, på plats. De är flera gånger dyrare att beställa. |
|||||||||||||||||
Kartfodral | Har ju hunnit med att pröva hen hel mängd varianter. Det bästa hitintills är ett sjökortsfodral. Rekommenderas varmt! | |||||||||||||||||
Märkpennor | Jag är en
sådan där som tycker det är kul att ha koll på vart jag har cyklat.
Och för det har jag med mig två märkpennor. En för jämna dagar och en
för ojämna dagar eller vilket system man nu väljer.
Det har också visat sig vara en fördel att märka ut färdvägarna. Speciellt om du har dåliga erfarenheter. Jag har flera gånger lätt och tydligt kunnat förklara för utländska långfärdscyklister vad de kan ha framför sig om de väljer en viss väg, som jag kanske har cyklat på. Och det har varit möjligt på grund av mina markeringar. |
|||||||||||||||||
Anteckningsblock | Minnet blir inte
bättre med åren och mitt minne har aldrig varit speciellt bra. Så vill
jag komma ihåg något måste jag skriva ned det. Sedan är det ju en
smaksak vad man vill skriva.
Jag väljer ofta anteckningsböcker med hårda pärmar. Eftersom jag antecknar ofta så är det bra om det tål en del. |
|||||||||||||||||
Pennor | Klantigt om man skulle glömma pennor om man nu tagit med sig anteckningspapper. | |||||||||||||||||
Sittunderlag | Har två funktioner. den en är att det värmer rumpan gott när man sätter sig ned. Det andra är att man slipper att lämna "pinsamma" svettiga och/eller oljiga sittmärken efter sig på i övrigt snygga trämöbler. | |||||||||||||||||
Mobiltelefon | Ett av
teknikframstegen jag har med mig. Främsta anledningen är att den kan
vara livsavgörande. Antingen om du själv är skadad eller om du kommer
först till en skadeplats. Då kan mobiltelefonen rädda liv.
När jag har den med mig brukar jag inte ha den på hela tiden. Jag har "telefontid". Den brukar vara mellan 18:00-20:00. Då sätter jag på telefonen och de som vill nå mig kan ringa då. Nu på senaste resan, 2005, hade jag dock på den hela tiden eftersom jag väntar på en operationstid. Tänk på att olika abonnemang har olika täckning.
Min erfarenhet är att telia har bästa täckningen. Det är i glesbygden
det oftast falerar. Comviq är nästan ett skräckexempel. Halebop är OK.
Nu, 2005, kompletterade jag mitt fasta Cambus mobile abonnemang med telia
refill. |
|||||||||||||||||
Laddare till mobiltelefon | Beror i och för sig på hur mycket
du använder mobiltelefonen och hur länge du tänker vara ute.
När jag cyklade från Frankrike till Sverige, behövde jag inte ladda mobiltelefonen en enda gång. Jag hade ju bara på den ca 2 timmar varje dag. Och nuvarande mobiltelefoner har "jättelånga" tal- och passningstider. Men. har du på den hela tiden och pratar i den en hel del. Då behöver du ta med dig laddaren. Det brukar inte vara några problem att hitta ett uttag på en camping i något gemensamt utrymme eller på ett vandrarhem. Jag har börjat fundera på att testa solcellsladdare. Clas Ohlson har en sådan som ska kunna ladda mobiltelefoner. |
|||||||||||||||||
Digitalkamera / Kamera | Har man med sig
en digitalkamera så ska man ha ett ordentligt tilltaget minneskort, eller
flera kort med mindre minnesutrymme. Det kan vara en fördel att ha flera minneskort med mindre minnesutrymme, mest beroende på att om du skulle bli av med kameran och förvarar minneskorten på annan plats så har du i alla fall de bilderna säkrade. Har du digitalkamera åker du på det är med batteriladdning. Ett alternativ till digitalt är ju givetvis
analogt. Huvudsaken är att man väljer det man är trygg med. Tar du med dig din gamla trygghet. Glöm då inte extrarullar och kanske ett extrabatteri. Det är inte fel att ta med sig ett gäng fotopåsar och skicka in rullarna för framkallning eftersom de blir fulla. |
|||||||||||||||||
Laddare till digitalkamerans batterier. | Även om min
digitalkamera kan ladda uppladdningsbara AA-batterier så tar det 15
timmar. Och att välja El till en campingplats kostar ca 40 SKR per dygn.
Det verkar lite "fel" tycker jag. Så nu på senaste trippen, 2005, tog jag med mig en snabbladdare. Den kan ladda 4st AA-batterier på 1 timma. Tråkigt nog så väger den ju en del. Men jag får se vart min utredning om solcellsladdare leder. |
|||||||||||||||||
Kamerastativ | Då menar jag
inte ett sådant där jättelikt som man kan skjuta ihop. Nej jag menar
ett sådant där pyttelitet ca 15 cm högt. Det är inte alltid det finns ett plant underlag eller en vänlig person i närheten om man med kamerans självutlösare vill ta ett kort på sig själv. På turen upp till Östersund köpte jag mitt lilla stativ. Det har "ledade" ben så jag kan böja dem till vilken form som helst. |
|||||||||||||||||
Packpåsar | Jag köpte ett gäng olikfärgade och så försöker jag gång efter gång ha samma grejer i påsarna. Det blir liksom lättare att hitta då. | |||||||||||||||||
Plastpåsar | Jag stoppar ALLT
i plastpåsar, helst fryspåsar. De är tåligast. Jag har alltför många
gånger varit ute och cyklat i regn för att inte göra det.
Även om jag har vattentäta packväskor så lägger
jag ALLT i plastpåsar. Vad kommer det sig? Det är helt enkelt lättare
att packa "tätt" om man först rullar ihop t.ex. kläderna
hårt och sedan stoppar in dem i en plastpåse som är precis passande. |
|||||||||||||||||
Startdryck | Vad man vill
dricka under tiden man cyklar är ju givetvis en smaksak och en
erfarenhet. För mig passar mineralvatten och Coca-Cola®
bäst samt en och annan RedBulld®.
Mineralvattnet för att släcka törsten. Coca-Cola®
och RedBulld® för att få energin
från sockret samt det stimulerande koffeinet.
RedBulld® går
inte att köpa i Danmark. Här är jag lite elak. Jag tycker det är kul
att gå in i livsmedelsbutiker i Danmark och fråga efter RedBulld®.
"Det har vi icke." Svarar då butiksbiträdena. "Har ni
inte? Det har vi i Sverige." Brukar jag svara då. Det där gillar
inte Danskarna att det finns något i Sverige som inte är tillåtet i
Danmark. Nåja, var och en roar sig på sitt sätt. Tillbaka till Coca-Cola® (och RedBulld®). Att det blev dessa val beror också mycket på att min mage verkar tåla just Coca-Cola® och RedBulld® väldigt bra. Jag har prövat andra sportdrycker och då blir jag oftast "sjuk" i magen. Coca-Cola® finns överallt till ett relativt rimligt pris. |
|||||||||||||||||
Startfärdkost | Min "startfärdkost" brukar bestå av ett paket relativt grovt knäckebröd och en tub kaviar. Knäckebrödet ger fibrer och kaviaren ger salt. | |||||||||||||||||
Sked, gaffel, kniv | Jag har ett sådant där campingset. Där de tre sitter ihop. | |||||||||||||||||
Kåsa / Mugg | Bra när man ska käka t.ex. fil & müsli. | |||||||||||||||||
Spritkök | Är man en
person som gillar att laga mat så är ju spritköket ett måste. Det är
ju lite kult också. Har man sedan som sport eller målsättning att
"fricampa" då är ju ett spritkök inte så dumt, kanske?
Jag har klarat mig utan. Jag äter ett "lagat" mål mat mitt på dagen på någon servering och sedan köper jag "kall" kvällsmat och frukost. |
|||||||||||||||||
"Latrinspade" | Det har hänt
att det "tryckt på" när man varit ute och cyklat "mitt i
naturen" långt från toaletter. Då tycker jag att man ska gräva
ett relativt djupt hål och sedan bajsa i det. Torka sig och lägga ned
papperet i samma hål och sedan skyffla på den bortgrävda jordmassan och
till slut trampa till.
Detta anser jag vara det enda godkända beteendet om man nödgas till att bajsa i naturen. Därefter tar jag en våtsavett och "tvättar" händerna. Den "knökar" jag tillbaka i sin förslutning och slänger sedan allt vid första bästa offentliga tillåtna sopbehållare. |
|||||||||||||||||
Toarulle | Väldigt bra om man som ovan blir skitnödig. Det är inte fel att ha papper att torka bort "vad-det-nu-är-som-man-vill-torka-bort". | |||||||||||||||||
Våtsavetter | Till handtvätt efter naturbesök och till rengöring av händerna efter ett eventuellt "mekande" med cykeln. Vilket händer allt som oftast. | |||||||||||||||||
Kikare | En sådan där lien en. har jag haft med på de senaste turerna och aldrig använt? | |||||||||||||||||
Kompass | Hade jag användning för en gång. I Köpenhamn? En molnig dag. Tanken var att jag skulle cykla förbi, i utkanten av staden. Jag hamnade lik förbaskat mitt i city. Och det var för att hitta vägen söderut från cityt som jag behövde kompassen. Annars tror jag det är nödvändigt med en stadskarta för att kunna cykla igenom den stan. | |||||||||||||||||
Tändare | Har jag också
med mig på varenda cykeltur och har aldrig kommit till användning. Har med den som en slags "nödutrustning". Om man nu skulle bli "fast" någonstans ute i "vildmarken" kan det vara bra att kunna göra upp en eld antingen för att värma sig eller påkalla uppmärksamheten. |
|||||||||||||||||
Ficklampa | Jag tycker det
är bra att kunna lysa lite i mörkret i tältet, mitt i natten, och kunna
hitta det man nu vill ha fram.
Jag har "hittat" en liten
"skitsmart" ficklampa. Den är ett tillbehör till Ericsson®
mobiltelefoner. Det betyder att den tar ström från mobiltelefonens
batteri och då behöver man ju inte tänka på batterier till en
ficklampa, också. |
|||||||||||||||||
Salt | Ha med lite salt. Jag har också saltgodis som jag äter med jämna mellanrum. Detta för att saltbalansen i kroppen rubbas. Läs mer utförligt om det här. | |||||||||||||||||
Solglasögon | Jag har alltid
med mig ett par solglasögon. Helst skulle jag vilja ha sådan där
solskydd som man "viker upp". Men de är ofta skitdyra och så
har de ofta en "klumpig" klämanordning. Så jag har med mig separata solglasögon med korrigering för mitt synfel. Jag är ju en glasögonperson. Ett hårt glasögonfodral är inte fel. Det har jag också med. Och en rengöringstrasa, för glasögon "only". |
|||||||||||||||||
Myggspray /-stift /-savett | Ibland, när man
stannar och kissar utmed vägen är jag beväpnad med en myggspray. Det
kan vara mycket ansträngande att kissa och samtidigt bli anfallen av
hundratusentals myggor och flugor också för den delen. Jag har då
svårt för att "koncentrera" mig vid sådana lägen. Så då
kommer sprayen väl till plats. Givetvis sprayar jag inte på "Lill-Nisse".
Inte att rekommendera! Har inte ens prövat. men jag kan föreställa mig
hur det skulle kunna svida. Däremot benen och armarna samt händerna. Då håller "de" sig borta i alla fall under den stund man vill vara ifred med sitt kissande. Givetvis händer det också att antimyggprodukterna kommer till användning när det börjar skymma och man ligger eller sitter utanför tältet och myser. Vill man fortsätta mysa så är nog antimyggprodukterna nödvändiga. |
|||||||||||||||||
Myggnät | Som tur är har det aldrig varit så illa att detta har kommit till användning. men det är med. man kan aldrig veta? | |||||||||||||||||
Nycklar | Cykelnyckel och husnyckeln hem är de nycklar jag har med mig. De har jag numer i ett sådant där tygband som blev, är, och eventuellt kommer att vara jättepopulärt. Jag tycker det är praktiskt eftersom det numer är lättare att hålla reda på nycklarna. Och så hittar jag dem lättare i min tygkasse. | |||||||||||||||||
Öronproppar | Du kan ju hamna
på en campingplats där tältgrannen bearbetar timmer på nätterna.
Eller att det är lite "hålligång". Samma problem kan man råka ut för på vandrarhem. Då är det bra med öronproppar. Ett hett tipps! |
|||||||||||||||||
Vettexdukar (Vettex®) | Det började med
att jag hade med mig sådana här vettexdukar för att torka torrt
tältet.
Vid något tillfälle satt jag och funderade på hur man skulle kunna stoppa svetten som rann ned för ryggen och blötte ned "sämskinnet". Detta var ju den största boven till skavsår. Jag tror det var på turen till Öland jag kläckte idén och prövade med att rulla ihop en vettextrasa och lägga den innanför cykelbyxan vid ryggslutet. Jag kan bara säga att testet utföll till största belåtenhet. Så det rekommenderar jag er som har samma svettproblem som jag. Tjejer som killar. |
|||||||||||||||||
Campingstol | Jag har med mig en campingstol, med armstöd. Den väger bara 1300 gr. Den och dess historia kan ni studera här. | |||||||||||||||||
Packremmar | 2 st. För att ordentligt förankra den vattentäta packpåsen och campingstolen på pakethållaren. | |||||||||||||||||
Solcellsladdare | Någonting som jag funderar skarpt
på att testa. Dels för att slippa ha med mig en "massa"
laddare men också för att det skulle kännas mer miljövänligt. Sedan
är jag ju en sådan där teknikfreak också. Clas Ohlson har en som är intressant. Om jag gör någon mer långfärdstur kommer jag nog inför den ha köpt en för att testa. |
|||||||||||||||||
GPS® | Geographic Position System. Via sattelitsignaler får du reda på din position. En del mobiltelefoner har detta som delvis inbyggt eller som tillbehör. Egentligen en helt onödig pryl för den som cyklar. Men som sagt en kul pryl. Och något som jag antagligen kommer att testa någon gång. Men då vill jag ha en som kan höjdpositionera också. Jag skulle vilja se, och presentera min cykelturs "profil". | |||||||||||||||||
Regn (Jag har ytterligare
utlägg om regnkläder längre upp på sidan >>)
Problemet regn under långfärdscykling har jag inte lyckats lösa på ett
tillfredställande sätt. jag har prövat dyra GoreTex® - liknanden material, täta
tunna regnkläder, vanliga regnkläder, inga regnkläder alls och nu senast
cykelregnponcho.
Vandringskängor som man vaxar håller under långvarigt regn. Det är i alla
fall min erfarenhet. Så några speciella regnskor eller skydd för själva
skorna har jag inte känt något behov av.
Vi tar dem var och en.
Regnplagg som "andas": De andas bara så länge det inte regnar.
Regnar det så kan dessa plagg inte andas. De blir täta. Cyklar man med ett
vindtätt material ökar svettningen.
Har man sedan tvättat dem är den regnmotståndiga funktionen borta. Dessa
plagg blir genomblöta och sedan går vattnet rakt igenom dem. Regnar det i
flera dagar eller man är ute och cyklar i mer eller mindre hällregn en hel dag
så börjar det till slut att rinna utmed kroppen och ned i den fotbeklädnad
man har. I mitt fall är det ofta vandrarkängor.
Jag har prövat, i Danmark, att cykla med sandaler, under långvarigt ihållande
regn. Fötterna blir iskalla! Och det känns inte alls bra!
Jag har också prövat plastpåsar och tejp över skorna. Det rinner likt
förbaskat in i skorna om regnet håller på tillräckligt länge.
Slutsatts: Regnplagg som andas är inget som håller i längden och jag har inte
pengar till att köpa nytt inför varje tur. De funkar utmärkt vid skurar och
så länge man inte tvättar dem eller får olja på dem.
Tunna regnkläder: Tunnheten gör att de "smiter" åt mot skinnet och
man känner hur det börjar svettas inunder. Min erfarenhet är att man blir
nästan blötare inifrån, av svett, än vad man skulle blivit utan regnkläder.
De är för täta helt enkelt. Enda fördelen är väl att de är lätta. Sedan
hade jag väl otur med mitt val. Vilket ofta är något billigt. De var inte ens
regntäta!
Slutsatts: Täta tunna regnplagg går inte att cykla i några längre stunder.
Svetten flyter.
Vanliga regnkläder: Ofta är dessa lite kraftigare och
gör att de inte ligger an mot huden lika mycket. Det gör att det
"luftar" lite. Men i det långa loppet är täta regnkläder ett
elände vid ihållande regn, samtidigt som man cyklar.
Slutsatts: Samma som täta tunna regnplagg.
Inga regnkläder alls: Är det ordentlig sommarvärme och
ingen motvind och regnet kommer i skurar, ja då kan det funka. I längden
fryser man helt enkelt allt för mycket så jag bedömer det alternativet som
hälsovådligt.
Slutsatts: Kortare skurar: Ja. Ihållande regn: Nej.
Cykelregnponcho: Jag börjar med nackdelarna. Den poncho
jag har där är huvan alldeles för liten så hjälmen får inte plats. den är
också för liten framtill och "räcker" inte riktigt över
cykelkorgen. Sedan är den inget vidare när man som jag ofta gör, går av
cykeln i uppförsbackarna och leder cykeln uppför. Då rinner regnvattnet
nedför benen. Blåser det kraftigt så regnar det på benen och de blir
ordentligt blöta vilket i sin tur rinner ned i skorna.
Fördelen är att du inte ökar svettningen. Det luftar ordentligt. Kan man
lösa problemet med att benen blir blöta vid kraftig blåst och när man leder
cykeln så ser jag detta alternativ som en vinnare.
Jag tänker pröva med att ta ett par billiga vida regnbyxor. Kapa av benen så
att de räcker en bit över knät. Sprätta upp dem baktill, sy fast
kardborreband, sätta relativt elastiska band nedtill och upptill.
Jag skulle också vilja ha en cykelponcho som är vidare framtill och har
större huva.
Finns der andra lösningar? Visst. Strunta i att cykla
när det regnar. Ligg kvar i tältet eller på vandrarhemmet och koppla av.
Ägna dig åt att resa runt med buss eller annat färdmedel och vänta ut
regnet. Detta är dock inte ett alternativ när jag är ute och cyklar. Det blir
som ett slags tvång. Är jag ute och cyklar, ja då ska jag cykla.
Jag har inte prövat "våtdräckts" - alternativet. Det lär finnas men
min plånbok ger inte utrymme för dylika tester.
En annan sak jag använder vid långvarigt regn är en keps, under hjälmen. Jag har glasögon och det är väldigt otrevligt med ständigt regnindränkta glasögon, när man cyklar.
Ett par bättre cykelhandskar som är relativt tunna och regntäta är också något som står på önskelistan. När jag cyklade upp till Höglekardalen (Östersund) från Vänersborg, så regnade det i två dagar, hela tiden. Då frös jag om händerna. Vatten och fartvind kyler!
Cykelkärra
När jag cyklade från Frankrike och hem till Sverige hade jag med mig en Svensktillverkad treväxlad herrcykel av märket King, Ja, jag har kvar den än.
I norra delarna av Frankrike och i Belgien fick jag flera gånger stanna och
använda ståltråd för att surra ihop en allt mer sönderfallande
pakethållare.
När jag kom in i Holland och tänkte att nu är jag i cyklarnas Mecka så ska
väl här finnas en ny pakethållare. Det fanns det inte. Den typ av
"klena" pakethållare som jag hade fanns inte. I Holland har man bara
pakethållare med två stabila fästen uppe vid sadelstolpen. Inte som på
Svenska cyklar, ett enda fäste.
Det var bara att fortsätta. I Norra Tyskland började jag snegla på
Cykelkärror. Pakethållaren hängde ihop med ett nödrop och mycket ståltråd.
Alternativet var att hitta en verkstad som svetsade fast alltihop eller en
cykelkärra. I Tyskland kostade de ca 439 DM. På den tiden stod DM i ca 4,8.
Det skulle bli ca 2107 SKR för en cykelkärra. Det tyckte jag var för dyrt. I
Södra Danmark gjorde jag en ny koll. Här kostade samma cykelkärra ca 995 DKR.
Dåvarande kurs var ca 1,3. Det blev ca 1293 SKR. Så jag slog till. I Sverige
visade det sig senare att denna typ av kärra går att köpa för under
1000-lappen.
Det främsta problemet med min typ av cykelkärra var att tyngdpunkten var hög.
All vikt låg ovanför cykelkärrans hjulaxlar.
Det fick som resultat vi ett tillfälle i Danmark efter att jag i en korsning
"slarvade" och cykelkärrans ena hjul kom upp på en trottoarkant. Jag
svängde i en korsningen, det gjorde inte cykelkärran. den fortsatte rakt fram!
Som tur var kom det inga bilar. Det tog ett tag att "rikta" kärran
så att den blev körduglig.
Ett annat tillbud skedde på turen Vänersborg - Höglekardalen (Östersund). I en
nedförsbacke såg jag inte gropar i asfaltvägen. Ena cykelkärrehjulet åkte
ned i en grop och studsade upp igen. Cykel kärran lossnade for framåt och in i
mitt bakhjul. Det blev givetvis tvärstopp på cykel och cykelkärra men inte
på Nisse. Jag fortsatte över styret. Gjorde en snygg volt och landade mjukt
med fötterna före i ett lerigt dike. Snacka om tur!
Trots dessa tillbud har jag inte gett upp än. Fundera på att svetsa nya
hjulfästen, "längre upp", på kärran och på så sätt få ned
tyngdpunkten. Det är värt att testa. bara för att få veta. Vill passa på
att tacka Matti för det utmärkta förslaget.
Annars är jag inte så jätteförtjust i att cykla med cykelkärra. Beror säkert på erfarenheterna. Här kommer några negativa till; Kärran i sig väger ju, den vikten måste du "lägga" till, jämfört med cykelväskor bak och packningen på pakethållaren. det är inte mycket vikt som faller bort. Det kommer till mycket mer. Det blir alltså "tyngre" med cykelkärra. Du måste också hela tiden vara uppmärksam i trängre utrymmen och kolla "var är kärra", så du inte stöter emot eller hakar fast i något. Det är också extra bökigt vid sådana där "hinder" med stålräcken, där man ska "zig-zagga" sig fram. Det har hänt att jag fått ta loss kärran och ta igenom den separat.
Det som är positivt är att cykeln får lite bättre balans. Du får inte den jättepåfrestningen på pakethållaren. I övrigt "slits" nog cykeln lika mycket.
Kommentarer?: nisse@ngn.nu | Uppdaterad: 2007-11-07 |